Jak się pisze list?

Sztuka pisania listów, bo tak nazywamy epistolografię, zanikła wraz z rozwojem internetu. W dobie wirtualnych komunikatorów i możliwości prędkiego kontaktu ze znajomymi mało kto sięga po długopis i kartkę, by napisać tradycyjny list. Wyjątkiem są te motywacyjne czy oficjalne, pomagające dostać się na uczelnię, uzyskać wymarzoną pracę czy otrzymać możliwość wynajęcia interesującego mieszkania. Niekiedy pisze się je z polecenia, czasem kierując w nich prośbę lub żądanie. Ich rama wygląda zawsze tak samo, dzięki czemu znając odpowiedni schemat, napisanie ich nie powinno zająć dużo czasu. Niewiele ma to jednak wspólnego ze wspomnianą epistolografią, która wydobywała z ludzi chowane w ich głębi emocje, troski i trudności dnia codziennego. Bez względu na rodzaj tego typu pisma, warto jednak dowiedzieć się, jak się pisze list. Oczywiście, w każdej możliwej kategorii.

Jak się pisze list? Struktura listu

Jak się pisze list? Struktura listu

Bez względu na rodzaj listu, jego struktura powinna zawsze wyglądać tak samo. Podstawą jest zapisane miejscowości i daty, wskazując miejsce i datę utworzenia pisma. Należy je umieścić obok siebie, w prawym górnym rogu. Kolejną ważną kwestią jest umieszczenie nagłówka na środku lub z lewej strony kartki. W nim należy bezpośrednio zwrócić się do osoby, do której list jest kierowany — inaczej więc będzie on wyglądać w korespondencji prywatnej, inaczej w oficjalnej czy motywacyjnej. Łączy się to z zawarciem odpowiedniego wstępu, w którym należy się przedstawić lub pokrótce wyjaśnić powód pisania listu.

Idąc dalej, kieruj się znaną zasadą wyodrębnienia w tekście rozwinięcia oraz zakończenia. To pierwsze powinno zawierać w sobie kwintesencję listu: co zamierzasz nim osiągnąć? Jaki był cel jego stworzenia? W zakończeniu odnajdziesz zaś miejsce na podsumowanie pisma, pozdrowienie twojego adresata czy dodatkowe informacje, o dołączonych do listu dodatkach (innych dokumentach czy fotografiach). Ostatnim etapem napisania listu jest złożenie własnoręcznego podpisu, który umieścić należy w prawym dolnym rogu. Warto pamiętać o tym, by podczas pisania wszelkie zwroty grzecznościowe zapisywać wielką literą.

List oficjalny

Jaki rodzaj korespondencji powinieneś wybrać, jeśli chcesz zwrócić się do jakiegoś urzędu, firmy lub instytucji? By przedstawić swoją prośbę, problem lub żądanie, musisz napisać list oficjalny. Należy dbać w nim o powagę i wysoki styl pisma, gdyż jego ton nie może schodzić w rejony mowy potocznej. List ten powinien być napisany zwięźle i treściwie, poruszając jedynie interesujące cię zagadnienie. Należy zamieścić w nim stosowne uprzejmości i użyć typowych zwrotów, takich jak „Szanowna Pani”, „z wyrazami szacunku” i tak dalej.

Jak napisać list motywacyjny?

List motywacyjny pisze się przeważnie podczas ubiegania się o pracę, lecz spotkać się z tą formą można także przy składaniu dowolnego rodzaju aplikacji, czy też chęci wynajęcia mieszkania. Wbrew panującemu przekonaniu, napisanie tego listu nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. W różnych poradnikach odnajdziesz jednak przeważnie pięć podstawowych zasad, jakie pomogą ci zmierzyć się z tym zadaniem.

Jak napisać list motywacyjny?Po pierwsze pamiętaj, by list był odpowiednio spersonalizowany. Brak tu miejsca na pomyłki, jakie mogą zawierać w sobie niepoprawną nazwę firmy, do której wysyłasz list. Drugą zasadą jest wyjaśnienie, skąd wiesz o danej ofercie i – przechodząc do trzeciego elementu – wskazanie, dlaczego właśnie ona cię zainteresowała. Nie stosuj jednak fałszywie brzmiących komplementów. Postaw na racjonalne argumenty. Krok czwarty – zaprezentuj siebie. I tak jak poprzednio, znów pisz o tym, co wzbudzi twoje zaufanie i przedstawi cię jako wiarygodną, profesjonalną osobę. Ostatnim, ważnym elementem jest odpowiednie zakończenie listu. Najlepiej wyrazić w nim bezpośrednią chęć spotkania z adresatem, wskazując przy tym szansę na pozytywne rozpatrzenie napisanego tekstu. List motywacyjny powinien być w całości napisany przez ciebie, co oznacza, że nie możesz kierować się znajdującymi się w internecie gotowcami. Pismo to musi zaprezentować cię od jak najlepszej strony i wskazać, że jesteś człowiekiem nie tylko kreatywnym, lecz także kulturalnym.

List prywatny

List prywatny, którego echo odbija się w społeczeństwie głównie przez czasy wojenne, pisany jest już bardzo rzadko. Mylnie łączy się go z internetowymi e-mailami, które przecież nie zawierają w sobie tego, co podstawowa koncepcja tej korespondencji. Pisane do krewnych, znajomych czy przyjaciół, niosą w sobie przeważnie intymne szczegóły z życia nadawcy lub streszczenie jego kilku minionych przygód. Decydując się na napisanie takiego listu, musisz jednak pamiętać o odpowiednim tonie i tradycyjnych elementach, które muszą znaleźć się w treści i tego, niewymagającego wybitnych zdolności pisarskich, tekstu. List najlepiej napisać odręcznie, co podkreśli jego wyjątkowość oraz dbałość o osobę, do której go kierujesz. To poprzez własnoręcznie zapisywane słowa dajesz bowiem możliwość na to, by się poznać – w każdej zapisanej bowiem literze, każdej kropce czy przecinku dajesz znać o emocjach, jakie ci w danej chwili towarzyszą.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here